Lopen op de Sloterplas

door Shirley Brandeis

Nieuw-West - Hoe was het tijdens die ontzettende koude winter op de bevroren Sloterplas. Hoe koud was het, hoe ging het met de watervogels, hoe vermaakten bewoners zich? Veel foto''s zijn er niet van, en deze bijzondere gebeurtenis vond ook alweer bijna vijftig jaar geleden plaats, dus de herinneringen zijn al vaag. Toch is er nu een boek over.

Schrijver en Sloterplaskenner Louis Firet (bekend van zijn boek 'Leven rond de Sloterplas') beet zich jarenlang vast in het onderwerp en verzamelde alles wat er nog bestaat en bekend is van deze bijzondere winter. En schreef er een piepklein boekje over: Siberië in Amsterdam Nieuw-West. Vorige week dinsdag werd het eerste exemplaar tijdens de raadsvergadering in Osdorp door Fred Martin overhandigd aan Meeuwis Vermaak, het oudste raadslid aldaar. Daarna was er ook voor alle andere raads- en commissieleden een exemplaar.

Fred Martin stond garant voor de opmaak en is ook uitgever (Stichting de Driehoek) van het handformaat-boekje van 10 bij 18 centimeter en tweeënvijftig pagina''s dik. Martin: "Zelfs de prijs is klein: zes euro vijftig. Een prima kerstcadeautje!" Actueel is het boekje overigens wel. Binnenkort zal ook een film over de Elfstedentocht tijdens die barre winter in première gaan. Of het boekje ook volledig is, dat durft samensteller en schrijver Firet niet te beweren. "Ik ben nog steeds geïnteresseerd in nieuw materiaal. Ook filmmateriaal, waarvan we nu een kort stukje super-8 hebben. Maar er is vast meer!"

Het boekje vol foto''s en verhalen over die winter dat men op de Sloterplas kon lopen, is te koop bij Meck en Holt (Johan Huizingalaan 185 en Tussen Meer 48) en Omta (Bos en Lommerweg 227) of via www.stichtingdriehoek.nl.

Westerpost, 9 december 2009