Stadsarchief zoekt amateurfilmpjes

Voor een tentoonstelling over Nieuw-West tussen 1950 en 1970 is het Stadsarchief op zoek naar uw filmpjes. We hebben in onze collectie al prachtig materiaal uit de beginjaren van Slotermeer, Geuzenveld, Slotervaart, Osdorp en Overtoomse Veld. Maar wat nog ontbreekt zijn de persoonlijke herinneringen van de bewoners zelf in de vorm van (amateur)filmpjes. Gemaakt voor de familie, maar misschien ook wel omdat men trots de nieuwe wijk wilde vastleggen voor later.

Wellicht zijn er beelden van spelende kinderen op het nog opgespoten land, de huttenbouwers onder en boven het maaiveld, het vlotje varen, de Sloterplas, hoe een bus voortploegt op een smalle klinkerweg, sleeën vanaf de dijk, een schoolfeest.

Heeft u dit soort filmpjes nog in huis, neem dan contact op met het Stadsarchief. De leukste en meest bijzonder fragmenten worden vertoond op de tentoonstelling. Een selectie van de originele films willen wij opnemen in onze collectie om te bewaren voor toekomstige generaties. U krijgt, als het Stadsarchief uw film gaat kopiëren voor de tentoonstelling of opneemt in de audiovisuele collectie een digitale kopie.

Stuur voor 15 juli 2011 een email naar Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken. of schrijf naar Films Nieuw-West, Stadsarchief Amsterdam, Postbus 51140, 1007 EC Amsterdam.

De tentoonstelling ''Nieuw-West 50-60 is te zien is vanaf 8 september 2011 t/m 8 januari 2012 wordt gemaakt door het Stadsarchief in samenwerking met Bureau Monumenten & Archeologie Amsterdam.

Bekijk hieronder een voorbeeld van een amateurfilmpje.