Groenweegje

SCHIEDAM ROND 1900 - HERINNERINGEN EN PRENTEN VAN JOHAN TÖNS (1890-1959)
Samengesteld en toegelicht door Fred Martin

Johan Töns, schilder/tekenaar uit passie en beoefenaar van twaalf ambachten uit noodzaak, noteerde eind jaren '50 zijn herinneringen aan het Schiedam van zijn jeugd. Die notities van een gewone Schiedammer met een scherpe blik zijn nu, een halve eeuw na zijn dood, in hun historische context geplaatst.

Samen met hem zijn we ooggetuige van grote en alledaagse gebeurtenissen: de Kroningsfeesten van 1898, de grote brand in de Kraton en de Palmboommolen, de Eerste Wereldoorlog. We volgen hem op weg naar school en zien naast zijn geboortehuis de schutterij oefenen. En we maken via hem kennis met vaak al lang vergeten stadgenoten uit die tijd.

Het eerste exemplaar van het boek is op 4 november 2014 aangeboden aan burgemeester Cor Lamers van Schiedam tijdens een feestelijke presentatie in het Wennekerpand aan de Vijgensteeg 2. Het is te koop bij de Schiedamse boekhandel Postscriptum, bij de Historische Vereniging op de Hoogstraat en in de Palmboommolen. Verder te bestellen via onze webshop en bij iedere boekwinkel in Nederland.

Luister of kijk naar interviews over het boek op Radio Rijnmond en PopUp-TV of lees de recensies onder het tabblad 'In de Pers'

ISBN 978-94-90586-09-6
21 x 21 cm hardcover, 188 pagina's, met veel full colour illustraties, € 24,90